Werk op de plank in 2022
Nu het nieuwe jaar uit de startblokken is geschoten en de diverse lijstjes van 2021 zijn gepasseerd, is het tijd om vooruit te kijken naar de uitdagingen die voor ons liggen op HR-vlak. En dat zijn er nogal wat...
Naast de obligate wetgevende wijzigingen zullen werkgevers vooral een antwoord moeten vinden op de sterk stijgende loonkosten. De hoogte van deze kost wordt immers grotendeels bepaald door de lonen en de wedden. Door de automatische koppeling aan het indexcijfer en de schaarste op de arbeidsmarkt (u weet wel: de wet van vraag en aanbod) zijn de stijgingen die we momenteel kennen de hoogste sinds decennia.
De schaarste aan arbeidskrachten heeft echter ook nog een ander nefast gevolg. Doordat diensten kampen met een personeelstekort, moet het werk verdeeld worden onder steeds minder werknemers, met uitval tot gevolg. Het gevaar dat er zo een vicieuze neerwaartse spiraal wordt gecreëerd binnen uw onderneming is helaas reëel.
Gelukkig zijn er ook oplossingen. Binnen de Belgische context zijn er nogal wat manieren om er voor te zorgen dat het nettoloon van de werknemer stijgt, zonder dat dit onmiddellijk moet worden omgezet in een verhoging van het brutoloon. Het scala aan extralegale voordelen is groot; denk maar aan maaltijdcheques, warrantenplannen, bedrijfswagens, premiestelsels, aanvullende verzekeringen, enz. Vaak is op deze voordelen een gunstige (para-)fiscale reglementering van toepassing en zijn ze niet onderhevig aan de automatische loonindexatie.
Ook work-life verdient een plaats bovenaan het lijstje. De arbeidsduurreglementering is rigide, maar vaak is met een beetje maatwerk wel wat mogelijk. Door gebruik te maken van alternatieve uurroosters, hybride vormen van kantoor-/thuiswerk,... kan u voor uw werknemers een klimaat creëren waarvoor de work-life balans een evenwicht bereikt. Wanneer u daarnaast ook nog oog hebt voor het ontwikkelen en aanscherpen van eenieders talent bent u zonder twijfel op de goede weg!
Verlies naast deze uitdagingen echter ook de andere aankomende wijzigingen niet het uit het oog. Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- De wijzigingen omtrent de rapportering van de kosten eigen aan de werkgever op de fiscale fiche;
- De aangekondigde responsabiliseringsbijdrage voor langdurig zieken;
- De afschaffing in bepaalde gevallen van het afwezigheidsattest ingeval van arbeidsongeschiktheid;
- De vergroening van uw wagenpark;
- De mogelijk nieuwe invulling van artikel 39ter AOW (opsplitsing van opzeggingstermijnen van minstens 30 weken);
- De gefaseerde uitdoving van de bijzondere bijdrage sociale zekerheid;
- ...
Kortom werk genoeg op de plank in 2022!
Mocht u na het lezen van bovenstaande op zoek zijn een paar extra handen, dan vindt u mijn contactgegevens hier.